Hagenaâhrs die gebruikmaken van taxibusjus van duh gemeintuh zullen voâhlopig rekening moetuh houden met un bepeâhrktuh beschikbaâhrhèd. Hoewel veâhrvoeâhrsmaatschappè Noât in duh afgelopen weken nieuwe chauffeurs heift gevonden, is deze aanwas nog onvoldoenduh om gatuh in ut roâsteâh tuh vullen.
"We doen eâh alles aan om ut tekôht aan chauffeurs aan tuh vullen", zegt directeur Martèn Keâhrsing van Noât Peâhrsonenveâhrvoeâh "Nieuwkomeâhrs moetuh echteâh eiâhrst inteâhrn bè ons un oplèding volgen en daâhrna examen doen bè ut CBR. Los van duh vraag of ze slagen, kampt oâk ut CBR met achteâhrstanden. Ut chauffeursprobleim speilt niet allein bè ons, mâh in duh hele sectôh."
Oudeâhren en mensen met un bepeâhrking hebbuh via duh Wet Maatschappelèke Ondâhsteuning (Wmo) recht op aanvullend veâhrvoeâh Voâh un minimale bèdrage kunnuh zè onbepeâhrkt peâh taxibus doâh Duh Haag, Rèswèk, Voâhburg en Lèdschendam rèzen. Duh gemeintuh financieâht ut project AV 070, veâhrvoeâhrsmaatschappè Noât leveâhrt duh busjus en chauffeurs. Duh Haag telt ongeveiâh 15.000 gebruikeâhrs.
Nul op rekest
Omdat Noât oâk ut leiâhrlinguhveâhrvoeâh in duh stad veâhrzôhgt, kunnuh AV 070-pashoudeâhrs wegens druktuh tussen twei uur en half vèf 's middags gein gebruikmaken van duh taxiseâhrvice. Oâk duh tèd om voâhaf tuh reseâhrveâhren is langâh gewôhden. Wie un dag tevôhen voâh un rit belt, krègt vaak nul op ut rekès
"Wè balen net zo goed van deze situatie, want 'nei' zeggen zit niet in ons DNA", zegt Martèn Keâhrsing. "Ut gaat al beteâh mâh ut is niet tuh zeggen wanneiâh duh seâhrvice wèâh op ut ouduh niveau is. Klantuh raden we aan hun afspraak bè duh kappeâh niet om negen uur 's ochtends mâh om elf uur tuh plannen. En voâh spoedgevallen houden we altèd un gaatjuh vrè."
Duh Haag
Ontvang un melding als eâh nieuws is uìt/oveâh Duh Haag